Teoretisk fundament

UPP-konsulenterne er fundamenteret i den systemiske tænkning inspireret af bla. Gregory Bateson og Humberto Maturana.
 
Vi arbejder derfor ud fra et helhedssyn baseret på en ankendende tilgang til læring og personlig udvikling.
 
Vi arbejder med narrativ teori inspireret af Michael White, mentalisering inspiret af bl.a. Peter Fonagy og løsningsfokuseret teori, inspireret af Enzo Kim Berg og Steven Shazer. I forbindelse med børns udvikling og neuropædagogik er vi særligt inspireret at bl.a. Daniel Stern og Susan Hart teoretiske tilgang. 
 
I forbindelse med social læringsteori er vi særligt inspireret af Albert Bandura og er optaget af at vores kurser for pædagoger og lærere er fundamenteret i at kunne anvende disse teorier i en kontekst som kvalificerer den pædagogisk praksis i såvel skole- som institutionsverdenen.
 

Læringsforståelse

Vores læringsforståelse tager udgangspunkt i at alle individer har individuelle behov. Ethvert menneske skal mødes af en indsats, der er målrettet dets udvikling, behov og personlighed. 

Ved at tage udgangspunkt i dette tilgodeser vi også de mennesker, der har behov for en fokuseret eller særlig indsats for at kunne udvikle sig og lære optimalt. 

Det er en del af læringen at erfare, at alle er forskellige. Alle har forskellige forudsætninger for læring og udvikling. Vi tilstræber at skabe en god balance i undervisningen således at der skabes en gensidig forståelse.

Læring sker derved gennem formel læring, hvor vi som undervisere sætter mål for det som skal læres og gennem uformelle læring, som foregår gennem teori og øvelser i samvær med de andre kursister. Læring er de handlinger, som kursisten udlever i det sociale samvær og de indre refleksioner og erkendelser, som man efterfølgende gør sig. Vi kan, som undervisere, give kursisterne passende udfordringer indenfor deres nærmeste udviklingszone og understøtte deres faglige udvikling i forhold til det aktuelle læringspotentiale.

Det enkelte menneske lærer og udvikler sig ud fra de muligheder der gives, samt de forudsætninger der allerede er til stede. Ved at få tilbudt passende udfordringer vækkes den enkeltes nysgerrighed og derved lysten til at prøve noget nyt. Det styrker/forstærker kursistens kompetencer, og/eller medfører at kursisten tilegner sig helt nye kompetencer. Ved at give kursisten mulighed for at deltage i praktiske øvelser udvides læringsrummet.

UPP - Konsulenterne - Carsten Stokholm
 

UPP - Konsulenterne


Kontaktoplysninger:

E-mail:

upp-konsulenterne@hotmail.com

Tlf: +45 93 91 48 08

Carsten Stokholm
Direktør
 
www.upp-konsulenterne.dk | CVR: 35638369 | Kildegårdsvej 5, 4200 Slagelse - Denmark | Tlf.: +45 93914808 | upp-konsulenterne@hotmail.com