Hvordan man kan skabe et, om muligt, endnu bedre samarbejde mellem forældre og dagplejere / dagplejepædagoger. Nyere forskning viser, at nøglen kan være tættere og dialogbaseret forældresamarbejde. Der er fokus på et endnu tætter samarbejde i forhold til de individuelle mål der er for hvert barn. Forældre og dagplejen etablere et formelt samarbejde med forældrene, og forskningen viser at dette samarbejde styrker såvel forældrekompetence som barnets trivsel generelt. Forældrene bliver inddraget i den udstrækning, det passer dem: hvad kan de især ønske sig, at der skal satses på for deres barn det kommende halve år? Og hvordan kan dagplejereren og forældre sammen arbejde på at realisere de ønsker?
Formålet er, at børnene kan få en bedre trivsel, fordi de kan opleve bedre sammenhæng mellem deres liv hjemme og i dagplejen/institutionen, at forældrene kan opleve sig inddraget i arbejdet med deres børns udvikling og trivsel. Både forældre og dagplejere anses her for at være eksperter, og de har hver især noget at bidrage med i forhold til det enkelte barn.
UPP-konsulenterne tilbyder:
Grundmodul - 3 dages kursus med udgangspunkt i egne erfaringer og relevant forskning på området - koblet op på en systemisk/narrativ tilgang til et anerkendende og inkluderende forældresamarbejde