Forældre inddragelse - Dialogbaseret trivselsindsats.
Hvordan man kan skabe et om muligt endnu bedre samarbejde mellem forældre og lærere/pædagoger i skole- og daginstitutioner?
Nyere forskning på området viser, at vi må genoverveje forældresamarbejdet i såvel skole- som daginstitionsverdenen. Et tættere samarbejde mellem forældre og skole/daginstition, giver det enkelte barn en bedre udvikling og trivsel.
”Specialpædagoger i daginstitutionen, Oasen, har sammen med en udviklingskonsulent fra SOSU-skolen i Silkeborg og en aktionsforsker fra AAU/Cph udviklet en model, kaldet Dialogiske forældresamtaler (en video om projektet med den titel kan downloades på YouTube). I en bog om projektet, som kan downloades gratis på http://forlag.aau.dk/Shop/andre/antologier-og-monografier/default.aspx hedder det, at ” håbet er, at modellen kan være til inspiration i daginstitutioner, og måske i andre sammenhænge, hvor inddragelse af flere relevante parter kunne bidrage til bedre løsninger og resultater."
UPP-konsulenterne er inspireret af ovenstående model for daginstitioner, ligesom vi er meget interesseret i at udvikle forældresamarbejdet i vores folkeskoler. Vi kalder vores møder i folkeskolen for: Forældremøder og forældresamtaler - men er det forældrenes møder - og er der forældrenes samtaler??.
På baggrund af egne erfaringer og flere forskningsindsatser på området, tilbyder UPP-konsulenterne kursus i et nytænkende forældresamarbejde -
"Dialogbaseret trivselsindsats".
1. Grundmodul - 3 dages kursus med udgangspunkt i erfaringerne fra forskningsprojekterpå området, koblet op på en systemisk/narrativ tilgang til et anerkendende og inkluderende forældresamarbejde
2. Implementeringsmodul – et procesforløb over 6 – 12 mdr. som faciliteres af
UPP-konsulenterne (er et tilvalg).